Okiem kibica. Asystenci rodem z Barcelony

pax

8 lutego 2015, 13:30

68 komentarzy

Asysta? Podanie do zawodnika, który wykonuje celny strzał na bramkę zakończony golem. Nie ma w piłce nożnej – tak jak w koszykówce - pozycji playmakera odpowiedzialnego za rozgrywanie, są mniej lub bardziej zbliżone do tego określenia pozycje w pomocy, czy nawet cofniętej „9”.

A jednak, w tak zespołach ustawionych taktycznie jak FC Barcelona, obecność kreatorów gry wydaje się niezbędna. To właśnie od asystentów zależy w jaki sposób rozwinie się akcja, czy zostanie wypracowana najdogodniejsza sytuacja do strzału. Nie można lekceważyć ich roli w drużynie - to ci zawodnicy odpowiadają za tempo rozgrywanych akcji i ich przebieg.

Nie ma oficjalnych statystyk asyst sprzed 2000 roku, na oficjalnej stronie La Liga podane są statystyki dopiero od sezonu 2005/2006. Pierwsze rzetelne opracowania statystyczne asyst ligi hiszpańskiej datowane są na sezon 1995/1996. Problem ze źródłami jest bardzo duży i pokażę go na przykładzie Xaviego. Portale sportowe takie jak Whoscored, Fourfourtwo, Squawka, Soccerbase, Soccerway nie podają pełnych statystyk lub nie podają ich w ogóle.ESPN podaje iż „Generał” ma 71 asyst, serwis Statbunker mówi o 61 asystach, a Transfermarkt: 108. Nieoficjalny profil statystyczny FC Barcelony na Twitterze podaje liczbę 111. Oprócz tego jest filmik z asystami Xaviego na YT, w którym jest mowa o 161 asystach w latach 2000-2013. Dodając 6 asyst w 2014 i jedną w 2015 roku, łącznie miałby 168 we wszystkich rozgrywkach. Goal.com, który nie jest dla mnie żadną wyrocznią, podaje, iż rekordzistą asyst jest Figo z 107 asystami, więc Xavi według tego portalu musiałby mieć mniej. Jak widać pracy nad tym zestawieniem było sporo ze względu na mnogość materiałów do weryfikacji. Po krytycznym i jak najdokładniejszym przeanalizowaniu całego materiału, za najbardziej poprawne i rzetelne uznałem statystyki Football-lineups, na których w większości się opierałem, chociaż i tak zmuszony byłem je zliczać ręcznie i weryfikować.

Azulgrana zdominowała zestawienie asystentów wszech czasów La Liga. Skąd tylu graczy Barçy wśród najlepszych podających? Z jednej strony to oczywiste, mając ponadprzeciętne umiejętności są lub byli najlepsi, z drugiej to wynik polityki kadrowej klubu, z trzeciej: indywidualnych umiejętności graczy ofensywnych, a z czwartej – taktyki.

Polityka klubu

FC Barcelona bardzo rzadko sprzedaje zawodników, którzy mają kluczowe znaczenie dla zespołu, których nieobecność mogłaby zaburzyć funkcjonowanie drużyny na boisku. Z tego powodu oprócz „mini-rewolucji” z pierwszego roku Pepa (odeszli m.in. Ronaldinho i Deco) nie doświadczaliśmy wielkich zmian kadrowych. Co roku pojawiały się 1-2 nazwiska zakupione do gry zmieniając 1-2 innych występujących w pierwszej jedenastce i na tym poprzestawano (Eto’o zastąpił Ibra, a jego Villa, którego z kolei Neymar, natomiast Alexisa zastąpił Suárez). W Barcelonie nie było wielkich eksperymentów kadrowych. Od czasów Figo Barcelona nie chciała sprzedawać żadnej ze swoich wielkich gwiazd w apogeum ich formy, które odciskały swoje piętno na drużynie i wynikach (Eto’o, choć był gwiazdą, nie miał takiego znaczenia w kontekście taktyki drużyny). Najmniejsze zmiany dotyczą drugiej linii – która oprócz trzyletniego epizodu Cesca (dla którego nieudanie szukano pozycji boiskowej, a on sam nie potrafił wywalczyć pewnego miejsca w zespole) od siedmiu sezonów jest niezmienna. Tutaj jest różnica między Barceloną a np. Realem Madryt, który swoich głównych asystentów po 3-4 sezonach pożegnał (Özil, di Maria). Dzięki takiej polityce obecny sezon jest dla Xaviego 17., Iniesty 13., a Messiego 11. w barwach Azulgrany.

Poziom ofensywy

Komu mają dogrywać kreatorzy jak nie wielkim napastnikom lub skrzydłowym? Takich na przestrzeni ostatnich lat w Barcelonie nie brakowało - Rivaldo, Overmars, Kluivert, Eto’o, Giuly, Ronaldinho, Larsson, Henry, Villa, Neymar, Messi. Niektórzy z nich zdobyli Trofeum Pichichi, jak Eto’o czy 3-krotnie Messi, inni jak Rivaldo, Kluivert, Ronaldinho byli tego bliscy. Gracze atakujący FC Barcelony byli od lat uważani za światową czołówkę na swoich pozycjach, za zawodników, którzy w bezwzględny sposób potrafią wykorzystać podanie otrzymane od kolegi z boiska. Pomocnicy nie osiągnęliby tyle bez napastników i odwrotnie – pełne uzależnienie jednych i drugich przy odpowiedniej taktyce przynosiło efekty w postaci tytułów. Liczba bramek od momentu przejęcia Barcelony przez Pepa Guardiolę zdecydowanie wzrosła i na przestrzeni ostatnich 6 lat Azulgrana stała się najbardziej bramkostrzelną drużyną ligi hiszpańskiej. Od sezonu 2008/2009 do 2013/2014 Barcelona strzeliła 627 bramek w 216 spotkaniach ligowych uzyskując średnią 2,9 bramki na mecz – drugi w kolejności Real Madryt strzelił w tym okresie o 12 bramek mniej.

Taktyka

Strategia wprowadzana od czasów Rinusa Míchelsa, udoskonalana przez Cruijffa, z większą lub mniejszą porównywalnością kontynuowana przez van Galla, Rijkaarda czy Guardiolę, wymuszała kreatywność pomocników. To właśnie Míchels wprowadził jako pierwszy futbol totalny, gdzie elastyczność pozycji była czymś oczywistym. Każdy mógł zmienić pozycję boiskową lub wesprzeć kolegów z innej formacji. Tak jak Míchels ukształtował Cruijffa, tak el Salvador Rijkaarda czy Guardiolę. Taktyka Barcelony opierała się na grze genialnych pomocników, do których kierowane były wszystkie piłki. Blaugrana rzadko decydowała się na grę z pominięciem drugiej linii w ramach przerzutu obrona – atak.

Nie bójmy się tego powiedzieć - to tiki-taka wywindowała Barcelonę na piłkarski Olimp. Dzisiaj ta taktyka jest krytykowana, jako zabijająca szybki kontratak, z tym że dziś wielcy kreatorzy sprzed lat nie mają nic wspólnego z kreacją wydarzeń boiskowych, w ich grze widać jedynie cień lat świetności. Ktoś kto nie oglądał prawdziwej tiki-taki (z pierwszych trzech sezonów Guardioli) nie do końca rozumie jej filozofię, tiki-taka to nie było tylko szanowanie piłki i gra na małych przestrzeniach, ale szybkie przesuwanie się formacji do przodu, wymienność pozycji i mnogość rozwiązań ofensywnych z łamaniem linii ataku przez pomocników i bocznych obrońców. Jak pisał o tej taktyce Simon Kuper w „Financial Times”: „Każdy musi być bezustannie w ruchu, dzięki temu człowiek posiadający piłkę zawsze ma do wyboru dwóch piłkarzy którym może ją podać”. Ta taktyka nie była celem samym w sobie, ale metodą kreacji zdarzeń boiskowych. W tym wszystkim odnajdywać mogli się tylko zawodnicy nieszablonowi, kreatywni, którzy potrafili zaskoczyć przeciwnika prostopadłym podaniem, przyspieszeniem, stworzeniem przewagi w poszczególnych sektorach boiska. Tiki-taka to nie były tylko czasy Guardioli, jej podwaliny stworzył już Cruijff, a następnie van Gaal wprowadzając w 1998 roku do składu Xaviego, który jak się wydaje został zrodzony do tej taktyki. W roku następnym Xavi był już numerem jeden w Barcelonie, zastępując kontuzjowanego Guardiolę, a w kolejnym sezonie Pep wybrał Brescię. Oznaki tiki-taki to czasy Rijkarda, jeszcze nie tak dopracowane, jeszcze nie tak perfekcyjne, ze znaczną rolą szybkich kontr i nieszablonowych zagrań Ronaldinho, ale jednak Xavi z Deco, młodym Iniestą i młodziutkim Messim wprowadzali pomału swoją filozofię „rozklepywania przeciwnika” i tworzenia sytuacji bramkowych.

Pozycja rozgrywającego rosła, w Barcelonie nie był to tylko łącznik między formacją obrony i ataku, to przede wszystkim osoba dostrzegająca najmniejszą lukę w zasiekach obronnych przeciwnika i bezlitośnie ją wykorzystująca - to był pierwszy, a zarazem najważniejszy element ofensywy. Największa liczba bramek dawała co zrozumiałe największa liczbę asyst. Tiki-taka z tymi zawodnikami dawała sytuację, iż każdy mógł być rozgrywającym i egzekutorem. Wymienność pozycji i gra na jeden kontakt dawała mnóstwo sytuacji bramkowych. Już w pierwszym roku prowadzenia zespołu przez Guardiolę dotychczasowy rekord asyst w jednym sezonie La Liga należący do Figo – pobija Xavi. W tym samym roku dołączył Alves, który był gwiazdą Sevilli i wiceliderem asystentów ligi hiszpańskiej w sezonie 2007/2008. Blaugrana, po dwóch sezonach Pepa, decyduje się na zakup Davida Villi, który w sezonie 2006/2007 był najlepszym asystentem ligi. Wszechstronność przyświeca całej formacji ofensywnej, która w większości przypadków zgrywała się od La Masíi, a uzupełniona przez dwóch zawodników stanowiła zabójczą kompilację kreatywności i skuteczności. W okresie 4 lat prowadzenia drużyny przez Guardiolę zawodnicy Barcelony trzykrotnie wygrywali klasyfikację najlepszego asystenta ligi (2 razy Xavi, raz Messi), a do pełnej dominacji zabrakło Messiemu jednej asysty w sezonie 2011/2012. Guardiola tworzył zespół pod kątem kreacji, Alves czy Villa sprowadzeni zostali właśnie ze względu na umiejętność dostrzegania partnera, podobnie było z Dmytro Chyhrynskim, którego Pep chciał, bo oprócz zadań defensywnych dostrzegał w młodym Ukraińcu umiejętności wyprowadzenia piłki i doskonałego przerzutu. W kolejnym sezonie, już za Tito Vilanovy, najlepszym asystentem został Iniesta z 16 asystami na koncie. Niestety był to już początek końca wielkich kreatorów Azulgrany.

To se ne vrati

Czy czas wielkich gwiazd (asystentów) w Barcelonie dobiega końca? Tak i jest to proces nie do zatrzymania. Ostatnim z wielkich jest Leo, dla którego dostarczanie piłek, które inni zamieniają na bramki, jest zajęciem drugoplanowym. Alves miał odejść po tym sezonie, nawet gdyby przedłużył kontrakt, to już nie będzie tym wystawiającym piłki co do centymetra. Możliwe też, że jest to ostatni rok przygody Xaviego z Barceloną jako zawodnika. Brakuje mu szybkości i polotu, nie stanowi pierwszego wyboru trenera. Iniesta to jak na razie cień dawnego gracza, jego nieszablonowe zagrania w tym sezonie można policzyć na palcach jednej ręki. Andrés przechodzi najgłębszy kryzys z zawodników Blaugrany - ponad 20 spotkań z rzędu bez asysty w La Liga. Prezentujący dobrą formę Messi z pewnością wyśrubuje rekord ostatnich podań do niebotycznych granic, lecz przy obecnej taktyce i ustawieniu to raczej wypadkowa konieczności niż zaplanowana strategia. Przez ostatnie 5 lat z obecnie grających najlepiej asystującym zawodnikiem był Leo Messi grający głównie na środku ataku, kolejnym był Dani Alves – boczny obrońca – czy to nie jest ewidentny przykład załamania się drugiej linii? Barcelona nie ma blasku w linii pomocy, gdzie jeszcze niedawno dwucyfrową liczbę asyst w sezonie osiągało trzech zawodników (Xavi, Iniesta, Fàbregas).

Nie ma obecnie tiki-taki, to, co obecnie stosuje zespół, to jedynie spuścizna wielkiej Barcelony, która krótką, szybką wymianą w rozegraniu wciąż potrafi zadziwić niejednego widza. Są to moim zdaniem częściej boiskowe incydenty niż regularna kreacja sytuacji podbramkowych. Jedynymi, których gra przypomina czasy Guardioli to Alves, Messi, a jeszcze bardziej w ostatnich trzech miesiącach Alba, który, mimo słabej skuteczności wykańczania sytuacji, łamiąc linię obrony przeciwnika doskonale wychodzi do prostopadłych podań Leo. Czas wielkich pomocników się jednak skończył, to nie taktyka zawodzi – gdy tiki-taka była dopracowana i wykonywana idealnie, niestraszne było krycie indywidualne, strefowe czy stawianie autobusu przeciwko Barcelonie. Tiki-taka była niedoścignionym ideałem, którego tylko wielcy gracze w swoich szczytowych momentach kariery mogli wprowadzać w życie – dziś to już nie ci sami zawodnicy, co 3-7 lat temu, a młodych dorównujących im poziomem nie ma. Wydaje się jakby gracze drugiej linii stracili te umiejętności, które dawały im prymat na świecie. Dodatkowo cofanie się Messiego i Neymara do pomocy oraz statyczna gra Suáreza w ataku pozycyjnym nie ułatwiają im zadania. Z jednej strony brakuje zawodników grających na linii z obrońcami, z drugiej zagęszczenie pomocy powoduje jeszcze głębsze cofanie się Iniesty, Xaviego czy Rakiticia w stronę środka boiska. Czy Ivan pokaże te umiejętności, którymi czarował w Sevilli? Czy w przyszłości Halilović okaże się spadkobiercą wartości, umiejętności i triumfów Barcelony oraz jej wielkich postaci? Zobaczymy.

Najlepsi obecni asystenci Barcelony w lidze hiszpańskiej:

1. Xavi - 106

Drugi asystent w historii La Liga – pierwszy Luis Figo uzbierał 107 asyst (54 w Barcelonie i 53 w Realu). Pierwsza odnotowana asysta Xaviego to podanie 14 października 2000 roku w 16. minucie spotkania z Realem Sociedad San Sebastián do Alfonso Péreza (Muñoza). Drugie takie zagranie Hernández zanotował 19 minut później do Luisa Enrique. Ostatnim zagraniem Xaviego prowadzącym do gola była asysta 24 stycznia 2015 r. do Piqué z Elche. Do Xaviego należy również rekord asyst w jednym sezonie ligowym – 20 w 2008/2009 (poprawiając rekord 19 asyst Luisa Figo z 2000/2001). La Liga to tylko wycinek kreatywnych umiejętności Xaviego – wiele decydujących asyst miał w innych rozgrywkach. Odnotował po asyście w obu finałach Ligi Mistrzów, w jakich zagrał. W 2009 r. podał Messiemu przy jego strzale głową. W 2011 r. asystował Pedro. W tym samym roku dołożył asystę w finale klubowych mistrzostw świata. Część asyst Xaviego znajdziecie na filmie: https://www.youtube.com/watch?v=Vn3W-jwhl_A

2. Messi - 104

Messi pierwszą asystę w lidze hiszpańskiej odnotował 19 listopada 2005 r. w meczu z Realem, przy podaniu do Eto’o na Santiago Bernabéu, ostatnią z Elche 24 stycznia 2015 r. Poza La Ligą Messi również nie zwalniał tempa jeśli chodzi o ostatnie podania do kolegów z drużyny: asysta do Iniesty w 93. minucie półfinału z Chelsea w 2009, asysta w finale Pucharu Króla z Atlético w 2011 czy niezapomniana asysta do Abidala w meczu z Realem w Pucharze Króla 18 stycznia 2012 r. Wyróżniłbym jeszcze hat-trick asyst do Tello z ubiegłego sezonu w meczu z Levante w Pucharze Króla. Kompilację części asyst Messiego znajdziecie pod linkiem: https://www.youtube.com/watch?v=QtMdDoTQjOU

3. Alves - 94

Numerem cztery w historii La Liga jest Dani Alves. Jego piłkarskie życie na boiskach Hiszpanii podzielone zostało na dwa etapy – Sevilla i Barcelona. W Blaugranie nazbierał już 56 asyst z łącznej liczby 94 w La Liga. Jest jedynym obrońcą w całym zestawieniu. Pierwszą asystę w lidze hiszpańskiej uzyskał 19 października 2003 roku, gdy podanie na bramkę zamienił Reyes. W Barcelonie pierwsza asysta została zapisana 24 września 2008 r., po wrzutce, którą wykorzystał Guðjohnsen, a jak na razie ostatnią było podanie do Neymara z Eibarem 18 października. Jego asysty to nie tylko liga hiszpańska; wystarczy wspomnieć dogranie zewnętrzna częścią stopy do Messiego w meczu z PSG w Lidze Mistrzów 2 lata temu, którego bramka dała awans do półfinału rozgrywek, czy wrzutkę na Neymara w Superpucharze Hiszpanii, dającą Barcelonie w ogólnym rozrachunku jedyny tytuł zdobyty w ubiegłym sezonie. Najważniejsze asysty Alvesa w Barcelonie zostały zebrane tutaj: https://www.youtube.com/watch?v=Pe_7p2T45bc

  

Top 20 asystentów ligi hiszpańskiej w latach 2000-2015:

 

2000- 2001

2001- 2002

2002- 2003

2003-  2004

2004- 2005

2005- 2006

2006- 2007

2007- 2008

2008- 2009

2009- 2010

2010- 2011

2011- 2012

2012- 2013

2013- 2014

2014- 2015

Suma

Xavi

6

7

5

9

9

1

3

5

20

13

7

7

8

2

4

106

Messi

-

-

-

-

-

2

2

12

11

10

18

16

12

11

10

104

Alves

-

-

-

4

2

7

10

15

9

11

13

11

6

3

2

94

Joaquín

-

6

10

10

13

6

3

2

4

4

7

3

6

-

-

72

Ibagaza

8

1

8

12

4

3

8

13

6

4

-

-

-

-

-

67

Munitis

3

3

4

1

7

8

10

5

8

8

5

3

-

-

-

65

Iniesta

-

-

1

2

2

4

4

3

9

5

3

9

16

7

0

65

Guti

3

1

5

2

6

6

6

17

5

9

-

-

-

-

-

60

C. Ronaldo

-

-

-

-

-

-

-

-

-

7

10

12

10

9

9

57

Navas

-

-

-

0

2

5

5

6

8

8

4

12

6

-

-

56

Villa

-

-

-

5

4

3

13

5

6

3

5

1

5

4

-

54

Yeste

3

6

7

3

7

12

5

1

6

3

-

-

-

-

-

53

Figo

19

7

13

10

4

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

53 (107)

Valerón

7

14

5

5

7

4

0

0

3

5

1

-

-

-

-

51

Di María

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

11

15

6

17

-

49

Özil

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

17

17

13

-

-

47

Aimar

2

9

3

7

8

5

8

3

-

-

-

-

-

-

-

45

Raúl

3

8

10

1

3

4

3

3

7

1

-

-

-

-

-

43

De la Peña

0

-

4

13

7

9

5

1

3

0

0

-

-

-

-

42

Cani

-

-

-

3

2

8

7

1

4

4

2

3

-

6

2

42

Powiązane artykuły

asysty Dani Alves Lionel Messi Okiem Kibica Xavi

Komentarze (68)

0

ech asysta.... bardzo nie lubię tej statystyki. Czym bowiem są liczne asysty: Koke, Krosa (głównie stałe fragmenty) Suareza (ze 3 złe przyjęcia, określane asystami) przy zachowaniach takich jak przepuszczenie xaviego czy świetny pass messiego do busiego we wczorajszym meczu?? Niestety ta statystyka zakłamuje rzeczywistość. Weźmy przykład fabregasa, który w poprzednim sezonie 95% asyst zaliczył grając w ataku, ten sam Fabregas cofnięty do pomocy już tak nie błyszczał i nie notował tylu asyst. Dlaczego?? Otóż taktyka barcelony zmusza ich do częstego otwierania bocznych sektorów boiska i tu jest kluczowa rola naszych rozgrywających, które te piłka dostarczają Xavi i Iniesta mimo słabej statystyki asyst w ostatnich sezonach mieli kapitalną statystykę kluczowych podań, oraz tzw. asyst drugiego stopnia. Ile to bramek barcelona strzeliła po otwierających podaniach do boku w stylu wczorajszego messiego... przerzutach do wbiegających alby, alvesa... bardzo często to wygląda tak samo, otwierające podanie, a następnie dogrania do pustaka i brama. Tych setek świetnych otwierających podań niestety statystyka asyst nie uwzględnia.....

Odpowiadasz użytkownikowi Pawlak1992.

Czy na pewno chcesz zgłosić komentarz do moderacji?

Dziękujemy za pomoc. Zgłoszenie zostanie podpisane Twoją nazwą użytkownika.

0

Dla Messiego chyba nie spodobało się dziś, że jest za Xavim ;/

Odpowiadasz użytkownikowi Pawlak1992.

Czy na pewno chcesz zgłosić komentarz do moderacji?

Dziękujemy za pomoc. Zgłoszenie zostanie podpisane Twoją nazwą użytkownika.

1

pax

@Pawlak1992: Z drugiej strony Xavi przy bramce Neymara przepuścił piłkę od Messiego a mógł ją tylko delikatnie dotknąć i asysta byłaby jego.

Odpowiadasz użytkownikowi Pawlak1992.

Czy na pewno chcesz zgłosić komentarz do moderacji?

Dziękujemy za pomoc. Zgłoszenie zostanie podpisane Twoją nazwą użytkownika.

2

pax

Dziękuję wszystkim za komentarze, uwagi i miłe słowa. mam nadzieję że to nie ostatni mój felieton na tej stronie.
pozdrawiam

Odpowiadasz użytkownikowi Pawlak1992.

Czy na pewno chcesz zgłosić komentarz do moderacji?

Dziękujemy za pomoc. Zgłoszenie zostanie podpisane Twoją nazwą użytkownika.

2

Znakomity artykuł. Widać ogrom włożonej pracy. Świetna robota.

Odpowiadasz użytkownikowi Pawlak1992.

Czy na pewno chcesz zgłosić komentarz do moderacji?

Dziękujemy za pomoc. Zgłoszenie zostanie podpisane Twoją nazwą użytkownika.

2

Szacunek za włożoną pracę. Pewnie czas poszukiwań i sprawdzania jest zupełnie nieadekwatny do nawet najbardziej wnikliwego czasu czytania felietonu. Niby statystyki nie grają, ale za dobrą grą musza pójść liczby. Nawet gdy zostało na boisku zostawione serce, to brak efektu może podciąć skrzydła.
Oby do Barcelony zawitał ktoś tak kreatywny jak wymienieni przez Ciebie obecni piłkarze. Może już jest w kadrze, może dopiero w sekcjach juniorskich czy drużynie rezerw. A może trzeba świeżej krwi z zewnątrz? Jedno jest pewne - wózek ciągnie Messi. Tylko pytanie jak długo można tak jechać.

Odpowiadasz użytkownikowi Pawlak1992.

Czy na pewno chcesz zgłosić komentarz do moderacji?

Dziękujemy za pomoc. Zgłoszenie zostanie podpisane Twoją nazwą użytkownika.

5

Fajnie by było, jakby Xavi pobił rekord Figo i dopiero potem ,,oddał" go Leo, żeby choć przez chwilę posmakował bycia najlepszym w historii. Należy mu się to jak nikomu innemu. Niestety raczej do tego nie dojdzie bo Generał mało gra a Leo nie zamierza przestać asystować (to oczywiście pozytywny fakt ;)).

Odpowiadasz użytkownikowi Pawlak1992.

Czy na pewno chcesz zgłosić komentarz do moderacji?

Dziękujemy za pomoc. Zgłoszenie zostanie podpisane Twoją nazwą użytkownika.

1

No, nareszcie jakieś medium, zwłaszcza w Polsce, nie próbuje wmawiać, że wszystko co robi Barca to tiki-taka. Swoją drogą autor trochę źle użył sformułowania "prawdziwa tiki-taka". Ten styl jest jeden, a teraz to jest (jak ładnie ktoś, z kim rozmawiałem na tej stronie nazwał) "post tiki-taka.
To mój ukochany styl, i zawszę będę za nim tęsknił, i czekał. Ale jest jak jest i nie jest wcale najgorzej.

PS. Czy na pewno brak jakości w linii pomocy stwarza inną taktykę? Mi najbardziej brakuje ruchu, tego "move and pass". Moim zdaniem przede wszystkim za statycznie grają.
PS2. Chociaż trzeba przyznać, że zwłaszcza w tym sezonie pomoc wygląda marnie. Może Rafinha ożywi?

Odpowiadasz użytkownikowi Pawlak1992.

Czy na pewno chcesz zgłosić komentarz do moderacji?

Dziękujemy za pomoc. Zgłoszenie zostanie podpisane Twoją nazwą użytkownika.

1

Swoja droga - to co robi Messi jest niesamowite. Messi od sezonu 2007/2008 za kazdym razem notuje tzw double double - dwucyfrowa liczbe bramek i dwucyfrowa liczbe goli.

Odpowiadasz użytkownikowi Pawlak1992.

Czy na pewno chcesz zgłosić komentarz do moderacji?

Dziękujemy za pomoc. Zgłoszenie zostanie podpisane Twoją nazwą użytkownika.

3

@Pawlak1992: Biorąc pod uwagę każde rozgrywki możemy powiedzieć o monster double - double.

Odpowiadasz użytkownikowi Pawlak1992.

Czy na pewno chcesz zgłosić komentarz do moderacji?

Dziękujemy za pomoc. Zgłoszenie zostanie podpisane Twoją nazwą użytkownika.

1

@Pawlak1992: Messi jest Bogiem :)

Odpowiadasz użytkownikowi Pawlak1992.

Czy na pewno chcesz zgłosić komentarz do moderacji?

Dziękujemy za pomoc. Zgłoszenie zostanie podpisane Twoją nazwą użytkownika.

3

No i to jest świetny tekst! liczę na kolejne.

Odpowiadasz użytkownikowi Pawlak1992.

Czy na pewno chcesz zgłosić komentarz do moderacji?

Dziękujemy za pomoc. Zgłoszenie zostanie podpisane Twoją nazwą użytkownika.

2

@Pawlak1992: Jak to u Paxa,dobry poziom to klasyka

Odpowiadasz użytkownikowi Pawlak1992.

Czy na pewno chcesz zgłosić komentarz do moderacji?

Dziękujemy za pomoc. Zgłoszenie zostanie podpisane Twoją nazwą użytkownika.

0

Pax:

Gratuluje artukulu - fajne podsumowanie.

Na szybko jedna uwaga:

Przy Messim napisales: "Poza La Ligą Messi również nie zwalniał tempa jeśli chodzi o ostatnie podania do kolegów z drużyny: asysta do Iniesty w 93. minucie półfinału z Chelsea w 2009, asysta w finale Pucharu Króla z Atlético w 2011."

Messi nigdy nie zaliczyl assyty w finale PK z Atletico w 2011. Pewnie chodzilo Ci o Athletic, bo Messi nigdy nie gral z Atletico w finale PK, a w 2011 roku Barca grala w finale PK z Realem i przegrala 1-0. Wtedy Messi mialby genialna asyste, gdyby nie centrymetry Pedro i chorgiewka liniowego.

Odpowiadasz użytkownikowi Pawlak1992.

Czy na pewno chcesz zgłosić komentarz do moderacji?

Dziękujemy za pomoc. Zgłoszenie zostanie podpisane Twoją nazwą użytkownika.

1

pax

@Pawlak1992: Tak, pisałem już o tym poniżej

Odpowiadasz użytkownikowi Pawlak1992.

Czy na pewno chcesz zgłosić komentarz do moderacji?

Dziękujemy za pomoc. Zgłoszenie zostanie podpisane Twoją nazwą użytkownika.

2

Świetny artykuł pax, wielkie gratulacje. Cieszę się, że w końcu udało się opublikować coś spod twojej ręki, kiedy ostatni raz mieliśmy Twój tekst? hoho. Cyferki, tabelki, czego dusza zapragnie. Pozdrawiam!

Odpowiadasz użytkownikowi Pawlak1992.

Czy na pewno chcesz zgłosić komentarz do moderacji?

Dziękujemy za pomoc. Zgłoszenie zostanie podpisane Twoją nazwą użytkownika.

1

pax

@Pawlak1992: Ostatnie dwa felietony puściłem przez komentarze bo nie doczekałem się publikacji, a na głównej stronie to w sumie chyba z 11 miesięcy - jako kontr felieton o Messidependencji a wcześniej dość krytyczny o Villi.

Odpowiadasz użytkownikowi Pawlak1992.

Czy na pewno chcesz zgłosić komentarz do moderacji?

Dziękujemy za pomoc. Zgłoszenie zostanie podpisane Twoją nazwą użytkownika.

0

Świetna robota. Czekamy na więcej.

Odpowiadasz użytkownikowi Pawlak1992.

Czy na pewno chcesz zgłosić komentarz do moderacji?

Dziękujemy za pomoc. Zgłoszenie zostanie podpisane Twoją nazwą użytkownika.

0

Pax wielkie brawa za pracę i jej efekt. Wspaniały tekst.

Odpowiadasz użytkownikowi Pawlak1992.

Czy na pewno chcesz zgłosić komentarz do moderacji?

Dziękujemy za pomoc. Zgłoszenie zostanie podpisane Twoją nazwą użytkownika.

1

QAZ

Messi będzie najlepszym strzelcem i najlepszym asystentem w historii La Liga a najlepsze jest to że te rekordy gigantycznie wyśrubuje:) ten nasz geniusz z Argentiny:)

Odpowiadasz użytkownikowi Pawlak1992.

Czy na pewno chcesz zgłosić komentarz do moderacji?

Dziękujemy za pomoc. Zgłoszenie zostanie podpisane Twoją nazwą użytkownika.

0

Pax, świetne merytorycznie, słabo językowo. Dawaj swoje teksty do korekty przed publikacją, sam masz za ciężkie i nieprzystępne pióro.

W każdym razie oby jak najwięcej takich artykułów.

Odpowiadasz użytkownikowi Pawlak1992.

Czy na pewno chcesz zgłosić komentarz do moderacji?

Dziękujemy za pomoc. Zgłoszenie zostanie podpisane Twoją nazwą użytkownika.

7

konto usunięte

Wielkie słowa uznania dla paxa. Brawo !

I takiego usera możemy nazywać prawdziwą legendą tej strony, a nie zwykłego trolla dodającego po 100 komentarzy dziennie.
Szacun pax !
Pozdrawiam.

Odpowiadasz użytkownikowi Pawlak1992.

Czy na pewno chcesz zgłosić komentarz do moderacji?

Dziękujemy za pomoc. Zgłoszenie zostanie podpisane Twoją nazwą użytkownika.

1

konto usunięte

Świetny artykuł!

Odpowiadasz użytkownikowi Pawlak1992.

Czy na pewno chcesz zgłosić komentarz do moderacji?

Dziękujemy za pomoc. Zgłoszenie zostanie podpisane Twoją nazwą użytkownika.

2

"asysta w finale Pucharu Króla z Atlético w 2011"What? Graliśmy z Atletico?" Wystarczy wspomnieć dogranie zewnętrzna częścią stopy do Messiego w meczu z PSG w Lidze Mistrzów 2 lata temu, którego bramka dała awans do półfinału rozgrywek." Przecież to była pierwsza z sześciu bramek w dwumeczu. Artykuł jest wartościowy, ale z dużą ilością błędów, bo zauważyłem jeszcze inne pomyłki.

Odpowiadasz użytkownikowi Pawlak1992.

Czy na pewno chcesz zgłosić komentarz do moderacji?

Dziękujemy za pomoc. Zgłoszenie zostanie podpisane Twoją nazwą użytkownika.

1

pax

@Pawlak1992: Z PSG każda bramka byłą na wagę awansu bo w dwumeczu był remis, więc takie stwierdzenie uważam za uprawnione. Z asystą w finale CdR masz rację, pewnie chciałem napisać Atletic w 2009r. Celne spostrzeżenie. .

Odpowiadasz użytkownikowi Pawlak1992.

Czy na pewno chcesz zgłosić komentarz do moderacji?

Dziękujemy za pomoc. Zgłoszenie zostanie podpisane Twoją nazwą użytkownika.

1

Szykuje się kolejny rekord Messi'ego.

Odpowiadasz użytkownikowi Pawlak1992.

Czy na pewno chcesz zgłosić komentarz do moderacji?

Dziękujemy za pomoc. Zgłoszenie zostanie podpisane Twoją nazwą użytkownika.

3

Dla mnie najlepiej podającym i najbardziej kreatywnym pomocnikiem z tego zestawienia był J.C. Valeron.

Co do samego artykułu to jak zawsze w przypadku Paxa klasa.
Oczywiście część to akademickie rozważania których nikt nie jest w stanie sprawdzić.

[Zobacz link: https://www.youtube.com/watch?v=1C--gtzvDUk]
Tu przykład trochę starszej tiki taki :)


Rakitic nigdy nie będzie tak kreatywny jak Xavi ale ma inne walory których Xavi nigdy nie miał.
Ostatnio razem zagrali Iniesta i Rafinha i strzeliliśmy 3 gole mając przy okazji mnóstwo sytuacji...

Ja bym widział w Barcelonie Verrattiego. To gracz który ciągle jest w ruchu, genialnie wychodzi z pressingu przeciwnika i potrafi zagrać piłkę na nos....

Odpowiadasz użytkownikowi Pawlak1992.

Czy na pewno chcesz zgłosić komentarz do moderacji?

Dziękujemy za pomoc. Zgłoszenie zostanie podpisane Twoją nazwą użytkownika.

0

Pax- Dobra robota,więcej takich!!!

Odpowiadasz użytkownikowi Pawlak1992.

Czy na pewno chcesz zgłosić komentarz do moderacji?

Dziękujemy za pomoc. Zgłoszenie zostanie podpisane Twoją nazwą użytkownika.

1

Z jednym "malutkim" zastrzeżeniem: "statyczna gra Suáreza". Podobnie jak Alexis, Suarez stara się odrywać od linii obrońców, biega, zmienia pozycje, no generalnie wszystko, tylko nie jest statyczny. Problem w tym, że podobnie jak Alexis w 2 pierwszych sezonach w Barcelonie, nie bardzo wiedział gdzie w tej formacji trzeba pobiec by otrzymać podanie, gdzie sie pokazać, by zwiększyć szanse na piłkę prostopadłą.... a nawet kiedy im się to udawało, często Xavi czy Iniesta wybierali zagranie bezpieczne z punktu widzenia posiadania piłki, a nie ryzykowne, ale stwarzające zagrożenie. Mam nadzieję że kiedy Suarez w końcu nauczy się wybiegać na pozycję, tyo nie pozbędą się go jak Alexisa :)

Odpowiadasz użytkownikowi Pawlak1992.

Czy na pewno chcesz zgłosić komentarz do moderacji?

Dziękujemy za pomoc. Zgłoszenie zostanie podpisane Twoją nazwą użytkownika.

2

Po raz kolejny Messi jest pokazany jako absolutnie kompletny pilkarz. To ze pobije rekord asystentow wszechczasow to oczywistosc,ale wydaje mi sie ze ma duze szanse pobic rekord Xaviego zdobywajac wiecej asyst w jednym sezonie. Potrzebuje do tego 11 takich zagran. Wgl cos czuje ze to bedzie rok Argentynczyka,pokaze jaki jest wielki i spokojnie zdobedzie ZP. A drugi bedzie Neymar ;)

Odpowiadasz użytkownikowi Pawlak1992.

Czy na pewno chcesz zgłosić komentarz do moderacji?

Dziękujemy za pomoc. Zgłoszenie zostanie podpisane Twoją nazwą użytkownika.

2

Pax, gratulacje! Świetny artykuł i w dodatku czyta się go błyskawicznie.

Odpowiadasz użytkownikowi Pawlak1992.

Czy na pewno chcesz zgłosić komentarz do moderacji?

Dziękujemy za pomoc. Zgłoszenie zostanie podpisane Twoją nazwą użytkownika.

0

Ozil 3 sezony- 47 asyst
Klasa

Odpowiadasz użytkownikowi Pawlak1992.

Czy na pewno chcesz zgłosić komentarz do moderacji?

Dziękujemy za pomoc. Zgłoszenie zostanie podpisane Twoją nazwą użytkownika.

1

Całkowicie zgadzam się z artykułem ;)
Teraz Barcelona niestety w pomocy nie istnieje .
Choć Barca nadal potrafi zdominować chyba każdego rywala na świecie to jednak to nie to samo co pare sezonów temu , teraz jest gra w poprzek boiska ,piłka do Messiego i niech nam wygra mecz ,a wtedy wszyscy zapieprzali jak małe mrówki ,było dużo więcej prostopadłych podań i dużo wieksza wymienność pozycji .
Druga sprawa -to nie Real ,ani cały świat znalzał sposób na tiki-take tylko po prostu brakuje teraz piłkarzy do takiej gry ,bo większość jest wypalona i trzeba szukać innych rozwiązań ,a za 20 lat może znowu w jednym okresie pokażą się tacy gracze jak Iniesta,Xavi,Busquets,Fabregas .... Messi- oczywiście dowcipkuje sobie bo drugiego takiego już nie będzie :))

Odpowiadasz użytkownikowi Pawlak1992.

Czy na pewno chcesz zgłosić komentarz do moderacji?

Dziękujemy za pomoc. Zgłoszenie zostanie podpisane Twoją nazwą użytkownika.

3

Może w końcu pojawi się na stronie głównej licznik goli i asyst Leo bo widziałem że dużo osób postulowało o taką nowinkę .

Odpowiadasz użytkownikowi Pawlak1992.

Czy na pewno chcesz zgłosić komentarz do moderacji?

Dziękujemy za pomoc. Zgłoszenie zostanie podpisane Twoją nazwą użytkownika.

1

Leo od sezonu 2007/8 na równym poziomie pod względem asyst nikt inny nie jest tak systematyczny w tym aspekcie .

Odpowiadasz użytkownikowi Pawlak1992.

Czy na pewno chcesz zgłosić komentarz do moderacji?

Dziękujemy za pomoc. Zgłoszenie zostanie podpisane Twoją nazwą użytkownika.

1

Świetny tekst pax. Widać, że trochę wysiłku włożyłeś, bardzo przyjemnie się czyta.

Wydaje mi się, że jeśli Alves przedłużyłby kontrakt, to mógłby wskoczyć na drugie miejsce(wiadomo kto wskoczy na pierwsze). Xavi to już nie ten gracz co kiedyś, choć potrafi nadal posłać genialną piłkę. Widać też ten bolesny spadek asyst u Iniesty..

Odpowiadasz użytkownikowi Pawlak1992.

Czy na pewno chcesz zgłosić komentarz do moderacji?

Dziękujemy za pomoc. Zgłoszenie zostanie podpisane Twoją nazwą użytkownika.

2

@Pawlak1992: Swoją drogą nieprzedłużenie kontraktu z Alvesem to największy idiotyzm Barcelony.

Odpowiadasz użytkownikowi Pawlak1992.

Czy na pewno chcesz zgłosić komentarz do moderacji?

Dziękujemy za pomoc. Zgłoszenie zostanie podpisane Twoją nazwą użytkownika.

1

@Pawlak1992: Racja i nie wiem dlaczego zarząd nic z tym nie robi.. tym bardziej, że Barto chce dalej być na tym stanowisku, a to sprawa wydaje się priorytetowa i ważna w kontekście następnego sezonu, No bo jakoś ciężko sobie wyobrazić Montoyę grającego tak jak Alves (pominę kwestię Douglasa).

Odpowiadasz użytkownikowi Pawlak1992.

Czy na pewno chcesz zgłosić komentarz do moderacji?

Dziękujemy za pomoc. Zgłoszenie zostanie podpisane Twoją nazwą użytkownika.

10

pax

Niestety zauważyłem że linki do filmików z asystami nie wchodzą a trzeci filmik z asystami Alvesa został w międzyczasie usunięty. Tu przesyłam poprawne linki do dwóch pierwszych filmików
Xavi
[Zobacz link: https://www.youtube.com/watch?v=Vn3W-jwhl_A]

Messi
[Zobacz link: https://www.youtube.com/watch?v=QtMdDoTQjOU]

Alves
Tu w zastępie prezentuje 30 asyst do Messiego
[Zobacz link: https://www.youtube.com/watch?v=2H7Jja_97UY]

ps. Dziękuję za przeczytanie i komentarze

Odpowiadasz użytkownikowi Pawlak1992.

Czy na pewno chcesz zgłosić komentarz do moderacji?

Dziękujemy za pomoc. Zgłoszenie zostanie podpisane Twoją nazwą użytkownika.

0

@Pawlak1992: Szacuneczek !
:)
Fajny artykuł, choć szczerze całego nie przeczytałem ... ;)

Odpowiadasz użytkownikowi Pawlak1992.

Czy na pewno chcesz zgłosić komentarz do moderacji?

Dziękujemy za pomoc. Zgłoszenie zostanie podpisane Twoją nazwą użytkownika.

2

Ludzie śmiejący się, że ktoś to całe przeczytał, nie rozumiem tego... Ja osobiście bardzo lubię takie felietony, często można dowiedzieć się czegoś ciekawego, czegoś nowego. Tylko czytam je zawsze kiedy wiem, że mam wolną chwilę by na spokojnie móc się nad tym zastanowić, posprawdzać i wyciągnąć wnioski. Mnie to sprawia przyjemność czytanie takich artykułów. Długie? No i jeszcze lepiej !! Gratuluje Pax bardzo ciekawego tekstu :)

Odpowiadasz użytkownikowi Pawlak1992.

Czy na pewno chcesz zgłosić komentarz do moderacji?

Dziękujemy za pomoc. Zgłoszenie zostanie podpisane Twoją nazwą użytkownika.

1

Fajnie, jakby Alves stówkę przebił.

Odpowiadasz użytkownikowi Pawlak1992.

Czy na pewno chcesz zgłosić komentarz do moderacji?

Dziękujemy za pomoc. Zgłoszenie zostanie podpisane Twoją nazwą użytkownika.

2

Ja też napisałem podobny artykuł do "Okiem Kibica", ale skupiłem się na samych pomocnikach.
Niestety redakcja nie postanowiła opublikować mojego materiału. BA! Nawet nie dostałem odpowiedzi. Pewnie za mała wartość lub zbyt dużo błędów w budowie zdań itd. Mogli jednak odpisać, bo musiałem sporo czasu na to poświęcić. :(

Jakby ktoś miał ochotę sobie przeczytać, to mogę wysłać na maila.Tu macie fragment jak to wygląda: [Zobacz link: http://i.imgur.com/W7SD1gD.jpg]

Odpowiadasz użytkownikowi Pawlak1992.

Czy na pewno chcesz zgłosić komentarz do moderacji?

Dziękujemy za pomoc. Zgłoszenie zostanie podpisane Twoją nazwą użytkownika.

0

konto usunięte

@Pawlak1992: Ładna grafika, tekst chyba też spoko. Wysyłam maila na priva. :]

Odpowiadasz użytkownikowi Pawlak1992.

Czy na pewno chcesz zgłosić komentarz do moderacji?

Dziękujemy za pomoc. Zgłoszenie zostanie podpisane Twoją nazwą użytkownika.

0

@Pawlak1992: Dzięki! Już Ci wysyłam. :)
Już parę osób się zgłosiło. :D
Jakby ktoś miał ochotę, to może również mi napisać jakieś cenne porady i wytknąć mi jakie błędy popełniam. :D

Odpowiadasz użytkownikowi Pawlak1992.

Czy na pewno chcesz zgłosić komentarz do moderacji?

Dziękujemy za pomoc. Zgłoszenie zostanie podpisane Twoją nazwą użytkownika.

1

Według mnie czas w końcu aby nie którzy zeszli ze sceny. Nie mówię że mamy ich sprzedawać bo tego nie chcę ale obecnie np. taki Iniesta powinien być rezerwowym.

Odpowiadasz użytkownikowi Pawlak1992.

Czy na pewno chcesz zgłosić komentarz do moderacji?

Dziękujemy za pomoc. Zgłoszenie zostanie podpisane Twoją nazwą użytkownika.

1

Świetny artykuł :)) Widać mase włożonej pracy w ten tekt :)

Odpowiadasz użytkownikowi Pawlak1992.

Czy na pewno chcesz zgłosić komentarz do moderacji?

Dziękujemy za pomoc. Zgłoszenie zostanie podpisane Twoją nazwą użytkownika.

4

Messi pobił rekordy pod względem zdobytych bramek, teraz czas na asysty.

Odpowiadasz użytkownikowi Pawlak1992.

Czy na pewno chcesz zgłosić komentarz do moderacji?

Dziękujemy za pomoc. Zgłoszenie zostanie podpisane Twoją nazwą użytkownika.

0

Jak się komuś nie chce czytać całości, to niech przeczyta akapit zatytułowany "taktyka", dość ciekawy fragment

Odpowiadasz użytkownikowi Pawlak1992.

Czy na pewno chcesz zgłosić komentarz do moderacji?

Dziękujemy za pomoc. Zgłoszenie zostanie podpisane Twoją nazwą użytkownika.

1

Dobry tekst. Świetnie opisana tiki-taka, martwi to że Andres tak słabo gra..to prawda pomoc nie jest naszym mocnym punktem i ktos taki jak Pogba byłby mocnym "kopnięciem" na boisku. Ale cz taki transfer jest mozliwy ? myśle ze tak ale za jaka cenę ..

Odpowiadasz użytkownikowi Pawlak1992.

Czy na pewno chcesz zgłosić komentarz do moderacji?

Dziękujemy za pomoc. Zgłoszenie zostanie podpisane Twoją nazwą użytkownika.

2

@Pawlak1992: Pogba też mało asystuje, ale za to pięknie strzela

Odpowiadasz użytkownikowi Pawlak1992.

Czy na pewno chcesz zgłosić komentarz do moderacji?

Dziękujemy za pomoc. Zgłoszenie zostanie podpisane Twoją nazwą użytkownika.

1

@Pawlak1992: Ale jest bardzo dobrym zawodnikiem który duzo robi na boisku, pieknie rozgrywa akcje, potrafi sam się uwolnic od 3 zawodników i to tez sie liczy. Ja bardzo bym chciał aby grał w Barcelonie.

Odpowiadasz użytkownikowi Pawlak1992.

Czy na pewno chcesz zgłosić komentarz do moderacji?

Dziękujemy za pomoc. Zgłoszenie zostanie podpisane Twoją nazwą użytkownika.

1

Hen

Po 1 świetny tekst.

Moim zdaniem dominacja zawodników Barcy w zestawieniu asystentów wynika głównie z tego że oni całą lub większość kariery grają w La Liga. Np taki Ozil wykrecal świetne liczby jeśli chodzi o asysty, cóż z tego skoro został tu tylko kilka lat? Gdyby spędził tu całą karierę na pewno Skończylby w top5.

Odpowiadasz użytkownikowi Pawlak1992.

Czy na pewno chcesz zgłosić komentarz do moderacji?

Dziękujemy za pomoc. Zgłoszenie zostanie podpisane Twoją nazwą użytkownika.

0

20 asyst Xaviego w sezonie 08/09... "ale to już było i nie wróci więcej..."

Odpowiadasz użytkownikowi Pawlak1992.

Czy na pewno chcesz zgłosić komentarz do moderacji?

Dziękujemy za pomoc. Zgłoszenie zostanie podpisane Twoją nazwą użytkownika.

10

Pax - człowiek statystyka

Odpowiadasz użytkownikowi Pawlak1992.

Czy na pewno chcesz zgłosić komentarz do moderacji?

Dziękujemy za pomoc. Zgłoszenie zostanie podpisane Twoją nazwą użytkownika.

10

@Pawlak1992: Pax - Dominator! Teraz jak się czyta felieton "łokciem w kibica", to się japa nie zamyka z wrażenia, albowiem poprzeczka idzie coraz wyżej jak niczym u Renauda Lavillenie. Pax? Co za wnikliwość i drobiazgowość, każda stata, każdy aspekt Jego fantasy felietonu podany z detalami i ze szczegółami, czyli po aptekarsku, jednym zdaniem - cały Pax! ;) Festiwal felietonów trwa w najlepsze - Sundance Festiwal Felietonów 2015 r. Później trza się wnikliwie odnieść do tego felietonu, bo tematos jest zaiste i doprawdy fascynujący, Y'aaa!

Odpowiadasz użytkownikowi Pawlak1992.

Czy na pewno chcesz zgłosić komentarz do moderacji?

Dziękujemy za pomoc. Zgłoszenie zostanie podpisane Twoją nazwą użytkownika.

1

pax

@Pawlak1992: Więc czekam :-)

Odpowiadasz użytkownikowi Pawlak1992.

Czy na pewno chcesz zgłosić komentarz do moderacji?

Dziękujemy za pomoc. Zgłoszenie zostanie podpisane Twoją nazwą użytkownika.

9

Świetny tekst. Brawo!

Odpowiadasz użytkownikowi Pawlak1992.

Czy na pewno chcesz zgłosić komentarz do moderacji?

Dziękujemy za pomoc. Zgłoszenie zostanie podpisane Twoją nazwą użytkownika.

2

@Pawlak1992: Jak dla mnie tekst jak każdy inny i specjalnie nie ma się czym zachwycać.

Odpowiadasz użytkownikowi Pawlak1992.

Czy na pewno chcesz zgłosić komentarz do moderacji?

Dziękujemy za pomoc. Zgłoszenie zostanie podpisane Twoją nazwą użytkownika.

4

@Pawlak1992: Nie ma się czym zachwycać? W "kilku" zdaniach masz przedstawiony problem obecnej Barcelony, poparty statystykami. Widać, ze Pax włożył w ten tekst dużo pracy. Osobiście milion razy wolę takie felietony niż takie pierdy od Bystrzyckiego.

Odpowiadasz użytkownikowi Pawlak1992.

Czy na pewno chcesz zgłosić komentarz do moderacji?

Dziękujemy za pomoc. Zgłoszenie zostanie podpisane Twoją nazwą użytkownika.